Anul trecut în perioada aceasta îmi făceam curat pe birou, îmi aranjam cărțile pentru ultimul semestru la Drept și încercam să îmi fac curaj să mă apuc serios de învățat, pentru că îmi doream să iau licența și mult-temutele examene de admitere în profesie (examenul de admitere la Institutul Național al Magistraturii,  examenul de admitere în Barou). Iarna aceasta, cu stresul examenelor trecut, cu examenul de admitere în Barou luat, dar cu eșecul de la INM în palmares, la care mă mai gândesc uneori, mi-a făcut cu ochiul un curs inedit. La care m-am înscris și pe care l-am finalizat acum câteva zile. Numele cursului e Learning How to Learn, e ținut de profesori de la University of California și e disponibil pe platforma de cursuri online Coursera.org, o inițiativă extraordinară undeți puteți găsi cursuri în orice domeniu de la cele mai bune universități din lume. Dacă nu vreți să aveți o diplomă, cursul e complet gratuit și îl găsiți aici. Următoarea sesiune începe pe 15 februarie și dacă vă pregătiți pentru vreun examen important, recomand să îl urmați. Dacă nu aveți chef și timp, citiți mai departe varianta foarte condensată.

Ce am învățat la cursul acesta e că există foarte multe mituri în ceea ce privește învățarea, că multe din lucrurile pe care eu le-am făcut au fost greșite și că poți cu adevărat să înveți cum să înveți, pentru că există tehnici care funcționează mai bine decât altele, bazate pe studii complexe asupra modului în care funcționează creierul nostru (nu, nu din acelea făcute de cercetătorii britanici și despre care citim zilnic în presă, ci din acelea despre care nu citim destul de des).

Fără alte introduceri, câteva lucruri cu care eu am rămas și care mi s-au părut foarte importante:

1. Începe din timp

Oricât de inteligent ai fi, nu poți să înveți foarte bine materia în 2-3 săptămâni înainte de un examen important. Asta pentru că, spun studiile, învățarea e un proces complex, care implică formarea de noi legături între neuroni. Crearea unor legături stabile, în așa fel încât materia să fie bine învățată și să nu te întrebi dacă răspunsul e a) sau și b) durează mult și se face doar prin repetare, repetare, repetare. Chestia aia cu “Repetiția e mama învățăturii”, pe care mi-au spus-o mulți profesori de-a lungul anilor, e, din nefericire, adevărată. Și nu, nu o să uiți dacă te apuci acum și examenul e doar în septembrie. Cu cât începi mai repede, cu atât mai bine.

2. Nu e de ajuns să înțelegi, trebuie să și reții

Probabil cel mai mare mit în materie de învățare este “Am înțeles, deci știu!”. Am crezut asta la modul cel mai sincer și m-am bazat mereu puțin prea mult pe a înțelege și atât. A înțelege e esențial pentru a crea legături neuronale pe care să le poți accesa cu ușurință și care se integrează cu celelalte informații pe care deja le ai. Dacă nu înțelegi, nu poți să accesezi informația pe care te-ai chinut să o bagi în cap. Daaaar, și acesta e un mare dar…dacă nu repeți lucrurile pe care le-ai înțeles, uiți. Foarte repede. Uităm cam 90% din ceea ce auzim și citim, chiar dacă, pe moment, am înțeles. A repeta ce ai înțeles e cheia.

3. Spațiază sesiunile de învățare

Metoda de învățare se numește, în engleză și cam ciudat de tradus, spaced learning. Presupune să repeți informația pe care ai învățat-o la un interval de timp suficient de mare după ce ai învățat-o pentru prima dată, dar suficient de mic pentru a nu o uita în întregime. Nu e deloc ok să te chinui să înveți un lucru într-o singură zi, repetând de 100 de ori. Secretul e să înveți azi, să mai repeți mâine, pe când creierul tău începe să scape de informația respectivă, și să mai repeți iar după 3-4 zile, iar apoi după 1-2 săptămâni. Sunt și programe online care te pot ajuta cu asta și îți pot reaminti când e momentul oportun să repeți.

4. Nu sublinia toată cartea și nu te rezuma la a reciti

Nu cred că sunt singura cu o colecție impresionantă de markere. Mai ales când eram obosită și sătulă, mă trezeam că subliniez toată pagina. Îmi dădea senzația că am înțeles, că am reținut, că știu. Prost, foarte prost! Se pare că în momentul în care subliniezi, creierul tău are iluzia că înțelege și reține. Nu ar trebui să subliniezi mai mult de o informație/o propoziție în fiecare paragraf. De asemenea, să recitești materia nu e cea mai bună metodă de învățare. Chiar dacă așa am învățat toată viața. Cea mai eficientă metodă de învățare e să închizi cartea și să îți povestești singur ce ai înțeles. S-ar putea să ai surpriza că mult mai puțin decât cu cartea deschisă. Dar așa înveți cu adevărat.

5. Învață în sesiuni bine stabilite, stabilește o oră de terminare, oferă-ți recompense

Creierul nostru nu poate să fie concentrat non-stop. Dacă te așezi pe scaun și stabilești că o să înveți până la noapte o să te simți deja descurajat. În schimb, pune-ți telefonul sau un ceas să sune după 30 de minute, 40 de minute sau după 50 de minute, în funcție de cât de mult știi că poți rămâne concentrat. Fii complet concentrat pentru acea perioadă de timp, apoi recompensează-te: mănâncă o înghețată, stai pe facebook 10 minute. Apoi ia-o de la început. Secretul e să nu te ridici, să nu te uiți la telefon, să fii complet concentrat pentru acele minute. Și stabilește ora la care vei termina: la 7 seara să zicem, te ridici și faci ceva plăcut. Creierul nostru are nevoie de sesiuni de învățare fără să fii distras, dar și de recompense și relaxare.

6. Închide cartea și ieși afară

Cel mai tare m-au îngrijorat, în lunile în care mă pregăteam pentru examen, poveștile celorlalți care învățau 12-15 ore pe zi. Mă simțeam leneșă și vinovată pentru că simțeam că pierd timp cu alergatul câte o oră dimineața, cu mâncatul (de 3 ori pe zi, cumplit!!!), cu spălatul vaselor, cu spălatul meu…ați prins ideea. Și cel mai prost mă simțeam că pierd câte o oră, o oră și jumătate dimineața, prin parc. Aș fi vrut să știu că studii după studii arată că pentru a învăța bine, cea mai bună formă de stimulare a dezvoltării de noi neuroni și de păstrare a celor pe care îi avem e exercițiul fizic. Așa că du-te și aleargă, plimbă-te în ritm alert, dansează, înoată. Da, chestiile astea chiar îți vor aduce puncte în plus la examen.

7. Dormi

Poveștile celor care dorm 4-5 ore pe noapte și învață de la 8 dimineața la 12 noaptea sunt înspăimântătoare. Nu doar pentru că eu nu pot să fac asta, ci și pentru că, dacă te încadrezi în majoritatea populației umane, creierul tău eliberează o serie de toxine în timp ce ești treaz. Toxinele alea sunt eliminate în timpul somnului. Fără somn, și pentru cei mai mulți exponenți ai homo sapiens, prin somn se înțelege vreo 7-8 ore în medie, în funcție de segmentul de vârstă din care faci parte, toxinele se acumulează, legăturile neuronale se creează și se accesează mai greu și memoria se deteriorează, pe lângă efectele pe termen lung, care poate nu te interesează acum, dar lipsa cronică de somn contribuie la toate bolile. Strict pentru performanța la examen, cel mai rău este să nu dormi înainte de examen. Studii după studii arată că o noapte albă înaintea examenului anulează o mare parte din efortul constant făcut până atunci.

8. Exersează și repetă lucrurile pe care nu le știi

Examenele mele au fost grilă. Eu n-am prea făcut grile, pentru că, am auzit eu de la alții, mă vor încurca. Dacă știi, știi, la ce bun să pierzi timpul cu 1000 de grile, nu? Nu contest că unii au intrat fără să facă grile. Eu am intrat la barou și am ratat examenul la INM la doar câteva puncte și n-am făcut grile. Dar studiile în domeniul învățării spun că dacă examenul tău e grilă, trebuie să faci grile. Creierul va reacționa mai bine în timpul examenului dacă e deja obișnuit cu modul de examinare. Și vei afla exact ce nu știi. În medie, spun aceleași studii, înveți mai multe din o oră de teste decât din o oră de recitit materia.

9. Concentrează-te pe proces, nu pe rezultat

Senzația aia de oroare, și de groază, și de mai degrabă ai face curățenie prin casă nu e neapărat pentru că nu îți place să înveți, ci pentru că ți-e frică de rezultat. Când punem o mare presiune pe noi de a atinge un anumit rezultat prin activitatea pe care o desfășurăm, ne activăm niște zone din creier care se activează și atunci când simțim durere pentru că ne-am tăiat la un deget. Încercăm să evităm durerea, evitând activitatea și învățăm…mai încolo. Secretul ar putea fi să nu te mai gândești la rezultat și să îți dai voie să înveți strict pentru plăcerea de a ști un anumit lucru, să te bucuri de activitatea de a citi, de a învăța un lucru nou, fără să te gândești la examenul de peste n-șpe zeci de zile.

10. Gândește-te la un plan B

Cei mai mari inamici ai creierului nostru sunt stresul și frica. Deși utile pe termen scurt și bune pe vremea când trebuia să fugim de animalele sălbatice, stresul din timpul învățării diminuează capacitatea de a crea structuri neuronale, iar stresul din timpul examenului diminuează capacitatea de a le accesa, chiar dacă am învățat mult. Să te gândești ce faci dacă pici e un lucru bun. Alege un plan B, iar apoi pășește, cu încrederea și relaxarea celui care știe că lumea nu se termină cu un examen, spre planul A.