Marți dimineața m-am dus la primul meu eveniment din zona online – social media. Anul 2012 a fost plin de lucruri frumoase pentru mine, mai ales legate de creșterea portalului Geopolitics.ro și de atragerea de noi cursanți la cursurile organizate de Asociația Manageri în Dialog. Și prezența noastră pe Facebook a avut o mare contribuție în acest sens, mai ales pentru Geopolitics.ro. Numai că noi am făcut lucrurile după ureche și dacă m-ați întreba ce a funcționat și ce nu sau de ce, mi-ar fi greu să vă răspund. Așa că m-am dus să învăț ce și cum ar trebui să fac de acum încolo.

Nu o să vorbesc foarte mult despre eveniment, care mi s-a părut foarte bine organizat. În afară de faptul că am prins loc la marginea rândului de scaune, unde bătea aerul condiționat și de faptul că s-a întârziat puțin, nu aș avea nimic de reproșat. E adevărat, mi-a lipsit să merg la un eveniment la care să nu fiu eu gazdă. A fost tare bine :).

Deci, pentru alți învățăcei într-ale social media, care își administrează conturile sociale fără să știe exact ce fac, ce am învățat eu:

Cea mai mare parte a ceea ce înseamnă Social Media se traduce în România în Facebook. Acolo sunt aproximativ 5 milioane de români, dintre care 1 milion doar în București.

– Deși am crezut înainte de eveniment că cei mai activi pe Facebook sunt tinerii, ei bine, nu, cei mai activi sunt cei între 25-34 ani si segmentul 44-55 ani. De asemenea, deși tinerii dau like mai repede și mai mult, tot ei dau unlike mai repede dacă îi enervezi. Cei mai în vârstă dau like mai greu, dar sunt și mai fideli.

Cei care dau like dau și unlike. Cam jumătate dintre noi se pare că am dat unlike unui brand, iar principalul motiv este că brandul postează prea des. Sau irelevant. Sau prea des și irelevant, asta e combinația fatală. Deci dacă vă trece prin cap să începeți să postați de 10 ori pe zi, ca să fiți siguri că văd toți fanii, gândiți-vă întâi dacă fiecare din postările alea aduc valoare și sunt în concordanță cu misiunea, valorile și contribuția organizației voastre. Social media nu e (doar) despre companie, e despre oamenii care te urmăresc. Ar trebui să le oferi informații care să îi ajute, nu care să îi agaseze.

Social media poate fi și ar trebui să fie despre obiective. Recunosc, între atâtea filozofii pe marginea nevoii consumatorilor și a subiectivismului a ceea ce postezi și a relevanței și irelevanței, prezentarea lui Alexandru Negrea și cea a Bogdanei Butnar mi-au dat sentimentul că totuși poți să fii în control în privința a ceea ce se întâmplă pe Facebook. Facebook ar trebui să fie despre obiective. Obiective, dragilor, ce cuvânt frumos! Așadar, stabiliți-vă obiective pentru Facebook. Ce vreți? Trafic pe site, generare de leed-uri, doar să vă știe lumea că sunteți acolo? Pură teorie de management de proiect: n-ai obiective, n-ai ce să măsori, nu știi unde ești sau de ce ești acolo.

– Legat de povestea de mai sus, nu fi pe Facebook doar pentru că sunt și ceilalți. Dacă nu vezi rezultate pentru organizația ta, să faci Social media pentru că se poartă nu e foarte util.

– Nu o să vă placă, dar Social Media nu se face fără bani. Oamenii la care vreți să ajungeți nu au cum să știe că existați, dacă nu le spuneți. Și ca să le spuneți, aveți nevoie de reclame plătite. Facebook e o afacere, dacă așteptați să creșteți pur și simplu, e puțin probabil să se întâmple. Desigur, poți alege să nu crești comunitatea, ci doar să o întreții. E chiar recomandat ca de la un număr de fani încolo, să te oprești din a colecționa like-uri și să începi să faci lucruri prin care să angajezi comunitatea în acțiuni care să îți aducă un oarecare return on investment.

Sunt foarte multe de învățat în această zonă și cei care fac bine Social Media nu fac asta după ureche și nici pe gratis. Spor la învățat, deci!